Aukce nemovitosti představuje férový, transparentní a spravedlivý nástroj pro prodej nemovitosti. Přesto vzbuzuje mezi lidmi obavy. Stále vysoký zájem o nemovitosti všeho druhu nad jejich nabídkou dostává prodávající do situací, kdy se často rozhodují až mezi desítkami zájemců.
I když jako prodávající nejste povinen zdůvodňovat, koho jste si mezi zájemci vybral, představuje samotný výběr mezi nabídkami nelehký úkol. Možným řešením je prodej nemovitosti formou aukce, jejíž organizaci svěříte do rukou odborníků. Jak aukce nemovitosti probíhá, jaké má pro prodávající / kupující výhody a na co si dát rozhodně pozor komentoval Ing. Jan Hájek z Quantum reality – realitní kanceláře Praha a Jakub Zámiš z on-line kalkulačky Odhad-zdarma.cz pro odhad ceny nemovitosti.
Jaké jsou výhody aukce nemovitosti?
„Aukce nemovitosti se nehodí pro každý prodej a každou situaci. Nicméně pokud se jedná například o velmi specifickou nemovitost, kde lze jen velmi obtížně s pomocí dat stanovit správnou tržní cenu, a je navíc o takovou nemovitost velký zájem, je právě aukce ideálním prostředkem prodeje. Na druhou stranu, pokud by se do aukce přihlásilo velmi málo zájemců, ztrácí aukce svůj význam, a ještě by nemusela přinést žádoucí výsledek,“ vysvětluje Ing. Jan Hájek z Quantum reality.
Organizátor aukce spolu s prodávajícím určují většinu podmínek a pravidel pro průběh aukce. Vedle provozních otázek jako zahájení, konec aukce nebo vyvolávací cena, určují také to, zda mohou kupující kromě ceny navrhovat i další podmínky ke koupi nebo zda prodávající může odmítnout všechny nabídky. Na straně zájemců je dnes už přístup k aukci také jednodušší. Většina aukcí probíhá elektronicky, s rozhodující podmínkou vysoutěžené ceny, pak se stačí jen přihlásit a přihazovat.
„Na straně kupujících představuje aukce pravděpodobně spravedlivější proces. Nerozhoduje, zda jste se jako zájemce objevil například mezi prvními, či zda jste na prodávajícího či makléře dobře zapůsobili, ale rozhoduje kvalita nabídky,” dodává Ing. Jan Hájek
S čím Vám pomohou odborníci?
Realitní kancelář nebo makléř mají zkušenost s mnoha prodeji nemovitostí, setkávají se s nejrůznějšími životními situacemi svých klientů a vidí tzv. „za roh”, tedy i věci, úskalí a výhody, které běžný člověk nevidí a ani nemůže znát. Mohou vám pomoci s:
- přípravou podmínek a pravidel aukce a celým průběhem prodeje nemovitosti v aukci,
- propagací aukce vhodnými cestami a formami, díky mnoha zkušenostem s prodeji nemovitostí přivedou velký počet zájemců,
- sběrem nabídek a komunikací se zájemci,
- s výběrem a konzultací nejlepší nabídky – opět díky zkušenostem mohou v nabídkách poznat možné výhody a nevýhody právě pro vás,
- dokončením celé transakce s vybraným zájemcem.
Na co si dát při výběru partnera pro organizaci aukce pozor?
Aukce nemovitosti stále vzbuzují mezi lidmi obavy, protože i dobrý nástroj v nepoctivých rukou může přinést spíš zklamání a rozčarování. Zkušenosti některých prodávajících poukazují na ne vždy férový přístup všech realitních kanceláří a makléřů. Na co si dát při výběru partnera pro pořádání aukce pozor?
Přesvědčování o nižší prodejní ceně nemovitosti
Pokud vás realitní kancelář nebo makléř usilovně přesvědčují o příliš nízké prodejní ceně oproti reálné tržní u vaší nemovitosti, zpozorněte.
„Samozřejmě vaše očekávání o prodejní ceně nemusí vždy odpovídat reálné tržní ceně a zkušený makléř může díky znalosti trhu doporučit její snížení. Opakované argumenty o nastavení co nejnižší ceny, abyste přilákali co nejvíce zájemců, ale mohou být motivovány snahou o získání co největšího prospěchu pro realitní kancelář, nikoliv pro vás. Určitě mějte svou představu o prodejní ceně, kterou s kvalitní realitní kanceláří můžete probrat nebo sami zdarma ověřit například v naší on-line kalkulačce Odhad-zdarma.cz. Přílišné přesvědčování namísto odborné diskuse ale signalizují „pozor”. V takovém případě se zaměřte na výši odměny nebo provize,“ dodává Jakub Zámiš z on-line kalkulačky Odhad-zdarma.cz.
Odměna nebo provize realitní kanceláře
„Prostudujte podmínky realitní kanceláře, zejména co se týká odměny nebo provize. Pokud je rozdělena na dvě různé části, tedy provizi z navrhované prodejní ceny a provizi z rozdílu mezi stanovenou a vítěznou cenou, mějte se na pozoru! Právě zde může ležet úskalí přesvědčování o co nejnižší tržní ceně vaší nemovitosti. Zatímco ze stanovené prodejní ceny si může obchodní partner účtovat obvyklou provizi v řádu několika procent, vysoutěžené navýšení zatíží klidně až padesátiprocentní odměnou, což je velmi neférový přístup,” upozorňuje Ing. Jan Hájek z Quantum reality.