Jednou z povinností zaměstnavatele vůči jeho zaměstnancům je to, že jim poskytne potřebné ochranné pomůcky, resp. pracovní oděv. Jedná se o zákonnou povinnost, která patří k běžnému provozu každé firmy. Typickým příkladem pomůcek, kterých se to týká, je pracovní obuv. Ať již si jí vybíráte pro sebe, anebo pro své zaměstnance, vyplatí se dodržovat některá základní a obecně platná pravidla. Jaká to jsou?
Pracovní obuv pro zaměstnance
Povinnost poskytnout zaměstnancům ochranné pomůcky plyne ze Zákoníku práce. Kromě toho zákon upravuje i distribuci pracovních oděvů, pracovní obuv a věci související s mycími, čistícími a dezinfekčními prostředky. Pracovní boty patří právě do této skupiny.
Ačkoliv by se to nemuselo na první pohled zdát, obuv hraje při práci velmi důležitou úlohu. Musí zajišťovat pohodlí, stejně jako bezpečnost pracovníka. Pracovní obuv je tak třeba vybírat opravdu pečlivě.
Výběr pracovní obuvi
Tím prvním, co si je třeba při výběru pracovní obuvi ujasnit, je typ bot vhodných pro pracovníka vykonávajícího tu či onu činnost. V dopravě nebo ve skladu budou třeba boty kotníkové, řezníci ocení holínky, jinde se běžně používají polobotky, ve zdravotnictví je nejčastější tzv. bílá obuv, v kanceláři stačí pantofle apod.
Pro výběr pracovní obuvi jednotlivých typů platí nutnost splnění národních i evropských technických norem, kterými se musí zaměstnavatel samozřejmě řídit.
Důležitým parametrem je také materiál podrážky. Nejčastěji se jedná o polyuretan, pryž, případně pevná podešev typu EVA. Významnou roli hraje i materiál, ze kterého je vyrobena ušeň. Zde platí, že kůže je nejkvalitnějším materiálem, současně však nejdražším.
Některé pracovní pozice mohou vyžadovat boty se speciálními parametry, může jít o požadavek absence kovových materiálů v botě (tam kde se často prochází detekčními rámy), vyztuženou špičku apod.
Zdroj obrázku: Voyagerix / Shutterstock.com